Sık Sorulan Sorular

Genel Sorular

5544 sayılı Kanunun 24. maddesi gereğince Kurum hizmetleri iş mevzuatı hükümlerine göre daimi işçi statüsünde istihdam edilen personel eliyle yürütülür.
MYK münhal(açık) pozisyonları için Maliye Bakanlığı’ndan aldığı daimi işçi kadrolarına İŞKUR’dan sınav sonuçlarına göre gönderilen kişileri istihdam etmek zorundadır. Kamu kurum/kuruluşlarında memur, sözleşmeli ya da işçi statüsünde bulunan kişilerin MYK’nın yönetici, uzman veya diğer pozisyonlarına naklen atanması mümkün değildir.

Ulusal Mesleki Yeterlilik Sistemi; ulusal meslek standartlarının oluşturulduğu, mesleki ve teknik eğitim ve öğretim programlarının bu standartlara göre hazırlandığı, işgücünün mesleki yeterliliğinin akredite olmuş ve MYK tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlarca ölçme ve değerlendirme merkezlerinde yapılan teorik ve uygulamalı sınavlar sonucunda belgelendirildiği, alınan belgelerin ulusal ve uluslararası düzeyde kıyaslanabilirliğinin sağlandığı, hayat boyu öğrenmenin desteklendiği, formel (örgün) eğitim almadan mesleği öğrenen kişilere bilgi ve becerilerini belgelendirme imkanının verildiği ve iş dünyası temsilcilerinin sürece ilişkin tüm kararlara aktif olarak katıldığı, kalite güvencesinin sağlandığı, adil, şeffaf ve güvenilir bir sistemdir.

Ulusal Mesleki Yeterlilik Sisteminin kurulmasındaki temel amaç eğitim ile iş yaşamının nitelik talepleri arasında işlevsel bir bağ kurmaktır. Bu sistem Türkiye’nin küresel ekonomide rekabet edebilmesi için ihtiyaç duyduğu nitelikli işgücünün yetiştirilmesini sağlayacaktır. İş dünyasının işgücüne yönelik mevcut ihtiyaçları ve geleceğe dönük eğilimleri, hazırlanmasına katkı sağlayacağı ulusal meslek standartları yoluyla eğitim sistemine yansıyacaktır. Yine eğitim dünyası da, amaçlarından birisi olan nitekli iş gücünün yetiştirilmesini bu sistem sayesinde etkin ve esnek bir şekilde gerçekleştirecektir. Bu sistemin en güçlü yönlerinden birisi, hayat boyu öğrenme anlayışını kabul etmesidir. Bu kapsamda herhangi bir eğitim almadan çalışarak beceri edinen bireyleri sahip oldukları becerileri belgelendirmeleri, bireylere farklı meslekler veya sektörler arasında yatay ve dikey geçişleri sağlaması, bulunduğu sektörde ve icra ettiği meslekte ortaya çıkan yeni gelişmeleri esnek bir şekilde mesleğine yansıtabilmesi ve bunu belgelendirebilmesi gibi imkanlar bu sistem sayesinde mümkün olacaktır.

Bu sistemde koordinasyon MYK tarafından sağlanmakta, MYK sistemde izleme, değerlendirme, görevlendirme ve yetkilendirme görevlerini üstlenmektedir. Kurumun faaliyet alanı eğitim ve istihdam kesimini birlikte ilgilendirdiğinden bütün karar süreçlerinde de ilgili sosyal tarafların katkılarının esas alındığı bir yaklaşım benimsenmiştir.
Ulusal Mesleki Yeterlilik Sistemi’nin bileşenleri olan ulusal meslek standartları ve ulusal yeterlilikler; sektörlere ve mesleklere ilişkin yetkinliği ve temsil gücü olan ve MYK tarafından yetkilendirilmiş kamu kurum/kuruluşları, işçi, işveren, meslek örgütleri ve sivil toplum örgütleri tarafından iş dünyasının ihtiyaçları ve geleceğe dönük eğilimleri ile eğitim dünyası ve diğer sosyal tarafların katkılarının esas alınması suretiyle hazırlanmaktadır. Ulusal meslek standartlarının hazırlanması, sınav ve belgelendirme sürecinde ölçme ve değerlendirmeyi sağlayacak ulusal yeterliliklerin hazırlanmasında temel girdi oluşturmaktadır. Sınav ve belgelendirme süreci de MYK’nın gözetimi ve denetimi altında gerçekleştirilmektedir. Belgelendirilmek istenilen yeterliliklerde TÜRKAK ya da Avrupa Akreditasyon Birliği ile çok taraflı tanıma anlaşması imzalamış akreditasyon kurumlarından TS EN ISO/IEC 17024 (Uygunluk Değerlendirmesi – Personel Belgelendirmesi Yapan Kuruluşlar İçin Genel Şartlar) standardına uygun oluşturulmuş sistem dâhilinde akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları MYK tarafından yetkilendirilerek bu kuruluşların yaptığı sınavlarda başarılı olanlara MYK belgelerinin verilmesi sağlanmaktadır.

5544 Sayılı MYK Kanunu’nun 2. Maddesine göre tabiplik, diş hekimliği, hemşirelik, ebelik, eczacılık, veterinerlik, mimarlık (Avrupa Birliği’nde otomatik tanınma kapsamında yer alan meslekler), mühendislik mesleği ile en az lisans düzeyinde öğrenimi gerektiren ve mesleğe giriş şartları kanunla düzenlenmiş olan meslekler bu Kanunun kapsamı dışında olup bunların dışındaki tüm meslekler kapsamda yer almaktadır.

(UMS) bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından kabul edilen gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların neler olduğunu gösteren asgari normdur.
Detaylı bilgi için tıklayınız…

MYK Sektör Komitelerine ve sektör komitelerinde temsil edilen kurum ve kuruluşlara yönelik bilgilere ulaşmak için tıklayınız…

MYK Sektör Komitelerin görevlerine ulaşmak için tıklayınız…

Ulusal meslek standardı hazırlama sürecine yönelik detaylı bilgiye ulaşmak için tıklayınız…

Görüş sürecinde olan taslak meslek standartlarına ulaşmak için tıklayınız…

Ulusal meslek standardı güncelleme sürecine yönelik detaylı bilgiye ulaşmak için tıklayınız…

Ulusal meslek standartları, bireylerin mesleğini icra edebilmesi için gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların neler olduğunu tanımlamakta bir diğer ifade ile mesleklerin profilini ortaya koymaktadır. Söz konusu standartlar, sektörün ihtiyaçları doğrultusunda, MYK tarafından görevlendirilen sektörünü temsil kabiliyetine sahip kurum/kuruluşlarca ya da MYK tarafından oluşturulan meslek ve sektörle ilgili tarafların temsil edildiği (kamu kesimi ve sosyal taraf temsilcilerinin yer aldığı) çalışma gruplarınca hazırlanmaktadır. Bu sayede meslek standartları, ilgili meslekte istihdam edilen bireylerden iş piyasasının talep ettiği nitelikleri tanımlamaya imkân sağlamaktadır.
Ulusal meslek standartları temel alınarak hazırlanan ulusal yeterliliklerde yürütülen ölçme, değerlendirme ve belgelendirme faaliyetleri iş piyasasının talep ettiği niteliklere sahip bireylerin belirlenmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Bu bağlamda ulusal meslek standartları ölçme, değerlendirme ve belgelendirme şartlarının tanımlandığı ulusal yeterliliklere girdi teşkil etmektedir.
Ulusal meslek standartları, orta öğretim düzeyinde Milli Eğitim Bakanlığı ve yükseköğretim düzeyinde üniversiteler tarafından meslekî ve teknik eğitim ve öğretim programları ile de uyumlu hale getirilmekte ve bu sayede iş piyasasının talep ettiği meslek profiline uygun bireylerin yetişmesine katkı sağlamaktadır.
İş analizine dayalı ve iş piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan ulusal meslek standartları; iş piyasasında faaliyet gösteren kuruluşlara insan kaynakları yönetim süreçlerinde (görev tanımlarının oluşturulması, personel seçiminin yapılması, eğitim, performans değerleme, iş değerleme vb.) kullanabilmeleri açısından önemli girdi sağlamaktadır.

Ulusal yeterlilikler;
– Ulusal ya da uluslararası meslek standartları temel alınarak hazırlanan,
– Öğrenme, ölçme-değerlendirme amacıyla kullanılan,
– Bireylerin mesleğini başarı ile icra etmesi için sahip olmaları gereken bilgi, beceri ve yetkinlikler ile bu bilgi, beceri ve yetkinlikleri kanıtlamaları için nasıl bir ölçme ve değerlendirme sürecinden geçmeleri gerektiğini açıklayan,
– MYK tarafından onaylanarak yürürlüğe giren teknik dokümanlardır.
Detaylı bilgi için tıklayınız…Ulusal meslek standartları temel alınarak hazırlanan ulusal yeterliliklerde yürütülen ölçme, değerlendirme ve belgelendirme faaliyetleri iş piyasasının talep ettiği niteliklere sahip bireylerin belirlenmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Bu bağlamda ulusal meslek standartları ölçme, değerlendirme ve belgelendirme şartlarının tanımlandığı ulusal yeterliliklere girdi teşkil etmektedir.
Ulusal meslek standartları, orta öğretim düzeyinde Milli Eğitim Bakanlığı ve yükseköğretim düzeyinde üniversiteler tarafından meslekî ve teknik eğitim ve öğretim programları ile de uyumlu hale getirilmekte ve bu sayede iş piyasasının talep ettiği meslek profiline uygun bireylerin yetişmesine katkı sağlamaktadır.
İş analizine dayalı ve iş piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan ulusal meslek standartları; iş piyasasında faaliyet gösteren kuruluşlara insan kaynakları yönetim süreçlerinde (görev tanımlarının oluşturulması, personel seçiminin yapılması, eğitim, performans değerleme, iş değerleme vb.) kullanabilmeleri açısından önemli girdi sağlamaktadır.

Ulusal meslek standartları (UMS); bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların neler olduğunu tanımlamakta bir diğer ifade ile mesleklerin profilini ortaya koymaktadır. Ulusal yeterlilikler ise, meslek standartlarını temel alarak geliştirilmekte ve ilgili ulusal yeterlilikte MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi sahibi olmak isteyen bireylerin nasıl bir ölçme ve değerlendirme sürecine tabi tutulacağına, başarı ve belgelendirme şartlarına ilişkin unsurları içermektedir.
Ulusal yeterlilikler ile uyumlu ölçme, değerlendirme ve belgelendirme faaliyetleri MYK tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca gerçekleştirilmektedir. Yapılan sınavlar sonucu başarılı olan bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi verilmektedir.

Ulusal yeterlilik hazırlama sürecine yönelik detaylı bilgiye ulaşmak için tıklayınız…

Görüş sürecinde olan taslak yeterliliklere ulaşmak için tıklayınız…

Ulusal yeterlilik güncelleme sürecine yönelik detaylı bilgiye ulaşmak için tıklayınız…

Ulusal yeterlilikte güncelleme yapılması durumunda hali hazırda ilgili ulusal yeterlilikte MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi sahibi kişilerin belgelerinin geçerliliği belge geçerlilik süresi sonuna kadar korunur.
Belgeli kişiler, belge geçerlilik süresi sonunda güncel ulusal yeterlilikte yapılan değişiklikler çerçevesinde yeniden değerlendirilir ve başarılı adayların belgeleri yenilenir.
Yeterliliğin önceki haline göre belgelendirilmiş olan belge sahipleri belge geçerlilik süresi sonunu beklemeden güncel ulusal yeterliliğe uygun olarak belge talebinde bulunabilir.

Hayat boyu öğrenmenin ve sürekli eğitimin desteklendiği ülkeler arasında hareketliliğin amaçlandığı Ulusal Mesleki Yeterlilik Sisteminde, kişilerin birden fazla alanda yeterlilik belgesine sahip olabilmeleri mümkündür. Kişi mevcut belgesiyle çalıştığı işinden memnun olmadığında yeni yeterliliklere göre eğitim alarak ve kendisini geliştirerek yatay ve dikey geçişlerle farklı yeterliliklerde ve seviyelerde belge alma imkânına sahiptir.

5544 sayılı MYK Kanunun 2. Maddesinde belirtildiği üzere tabiplik, diş hekimliği, hemşirelik, ebelik, eczacılık, veterinerlik, mühendislik ve mimarlık meslekleri ile en az lisans düzeyinde öğrenimi gerektiren ve mesleğe giriş şartları kanunla düzenlenmiş olan meslekler MYK Kanunu’nun kapsamı dışında kalmaktadır. Bunların haricindeki bütün mesleklere ilişkin yeterliliklerde MYK belgelerinin verilmesi zaman içinde söz konusu olacaktır. Ancak belgelendirme süreci iş piyasasının öncelikleri, ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda sınav ve belgelendirme kuruluşlarının yetkilendirdikleri mesleklerde belgelendirme yapılabilmekte olup bu mesleklerin sayısı sistemin yaygınlaşmasına paralel olarak artacaktır.

Sınav ve belgelendirme süreci, belirlenen ulusal yeterliliklerde akredite olmuş ve MYK tarafından yetkilendirilmiş kurum/kuruluşlarca yürütülmektedir. Belgelendirme için gerekli tüm işlemler MYK’nın gözetim ve denetimi altında, ilgili yeterlilikte yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu tarafından yürütülmektedir. Yetkilendirilmiş kuruluşun yapacağı ölçme ve değerlendirme sonucunda belgelendirilmesi uygun olan kişilere MYK Yönetim Kurulu’nun onayı ile MYK Mesleki Yeterlilik Belgeleri verilmektedir.
Mesleki Yeterlilik Belgesi almak için gereken şartlar ise her meslek için geliştirilen Ulusal Yeterliliklerle belirlenmektedir. Buna göre MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almak isteyen adaylar ilgili yeterlilikte yetkilendirilmiş personel belgelendirme kuruluşlarından birine başvururlar. Bu konuda yürütülen işlemlerin detayları MYK tarafından çıkarılan Mesleki Yeterlilik, Sınav ve Belgelendirme Yönetmeliği ile belirlenmiştir.

5544 sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu’na göre Kurum tarafından sınav ve belgelendirme konusunda yetkilendirilecek personel belgelendirme kuruluşlarının, Türk Akreditasyon Kurumu veya Avrupa Akreditasyon Birliği ile çok taraflı tanıma anlaşması imzalamış diğer akreditasyon kuruluşları tarafından ilgili yeterlilikte TS EN ISO/IEC 17024 (Uygunluk Değerlendirmesi – Personel Belgelendirmesi Yapan Kuruluşlar İçin Genel Şartlar) standardına uygun oluşturulmuş sistem dâhilinde akredite edilmiş olmaları gerekmektedir. Akreditasyon sınav ve belgelendirme sisteminin oluşturulması, dokümantasyonu, uygulanmaya başlanması ve ardından akreditasyon kuruluşu tarafından yerinde denetimleri içeren bir süreçtir. Bu konuda Türk Akreditasyon Kurumu’ndan (www.turkak.org.tr) detaylı bilgi edinilebilir. Yetkilendirmeye ilişkin diğer hususlar ise Mesleki Yeterlilik, Sınav ve Belgelendirme Yönetmeliği ile belirlenmiştir.

(https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/mevzuat-ve-gerekli-dokumanlar/1888-mevzuat-rehber-ve-kilavuzlar)

MYK’nın en önemli görevlerinden biri Türk işgücünün küresel düzeyde rekabet edebilecek nitelik ve hareketliliğe sahip olmasıdır. Bunun için söz konusu belgelerin akreditasyon sistemi ile kalite güvencesinin sağlanması ve uluslar arası düzeydeki yeterlilik çerçevelerine uyumlu bir yapıya sahip olması büyük önem taşımaktadır. MYK bu kapsamda Avrupa Yeterlilikler Çerçevesiyle uyumlu Ulusal Yeterlilik Çerçevesinin geliştirilmesini sağlamakta; belgelendirme süreçlerinin kalite güvencesi ise MYK tarafından işletilen kalite güvence önlemlerine ek olarak Türkak veya Avrupa Akreditasyon Birliği bünyesindeki çok taraflı tanıma anlaşmasına taraf olan akreditasyon kuruluşları aracılığıyla sağlamaktadır.

 

– Ulusal Yeterlilik Sisteminde eğitim kurumlarının akreditasyonu; yetkili bir kurum tarafından, eğitim kuruluşlarının ulusal veya uluslararası kabul görmüş teknik ölçütlere göre değerlendirilmesi, yeterliğinin onaylanması ve düzenli aralıklarla denetlenmesidir.
– Eğitim ve öğretim kuruluşlarının akreditasyonunda esas alınacak değerlendirme ölçütleri, MEB, YÖK, eğitim akreditasyon kuruluşları ve işçi, işveren ve meslek kuruluşlarının görüşleri alınarak MYK Yönetim Kurulu tarafından belirlenecektir.
– Eğitim ve öğretim kurumlarının akreditasyonu MYK tarafından yetkilendirilecek eğitim akreditasyon kuruluşları tarafından yapılacaktır.

Europass, Avrupa Parlamentosunun ve Konseyin yeterlilikler için tek bir saydamlık çerçevesi konusundaki 15 Aralık 2004 tarihli 2241/2004/EC sayılı Kararı ile oluşturulmuştur. Kişilerin beceri ve yeterliliklerinin Avrupa’da (Avrupa Birliği, EFTA/EEA ve aday ülkeler) açıkça ve kolayca anlaşılmasında ve hareketliliği sağlamada önemli bir araçtır.
Ulusal Europass Merkezlerinin Görevleri:
– Europass belgelerinin yönetimini koordine etmek;
– Europass’ı ve Europass belgelerini tanıtmak;
– Bilgi ve rehberlik merkezlerinin Europass ve Europass belgeleri hakkında iyi bir şekilde bilgilendirilmesini sağlamak,
– Tüm Europass belgelerinin ayrıca kağıda basılmış versiyonlarının bulunmasını sağlamak,
– Avrupa Ulusal Europass Merkezlerinde bir ulusal ortak görevi yapmak.
Europass belgeleri ve diğer hususlarda ayrıntılı bilgi www.europass.gov.tr adresinden edinilebilir.

AYÇ, Avrupa’daki farklı ülkeler ve sistemler arasında yeterliliklerin daha anlaşılır ve açık olmasını sağlamak için bir karşılaştırma aracı gibi çalışan ve ülkelerin yeterlilik sistemlerini birbirine bağlayan ortak referans çerçevedir. AYÇ tavsiye kararı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi tarafından 23 Nisan 2008 tarihinde kabul edilmiştir. Avrupada her ülkenin Ulusal Yeterlilik Çerçevesini (UYÇ) oluşturması ve bu referans çerçeve ile ilişkilendirmesi hedeflenmektedir. Bu sayede farklı ülke ve sistemler arasında açık ve kıyaslanabilir mekanizma oluşturulacaktır. UYÇ ile bireylerin sahip oldukları öğrenme çıktılarının tanınması, biriktirilmesi ve taşınması sağlanacaktır. Türkiye’de Ulusal Yeterlilik Çerçevesinin hazırlanmasından ve AYÇ ile referanslandırılmasından MYK sorumludur. AYÇ ve UYÇ ile ilgili ayrıntılı bilgi MYK Web Sitesinden elde edilebilir.

Adaylar ve Belge Sahipleri Tarafından Sıkça Sorulan Sorular

– MYK Web Portalındaki “Sorgulama” başlığı altındaki Aday Sorgulama bölümünden veya e-Devlet Kapısı üzerinden sınav sonuçlarınızı, belge bilgilerinizi ve teşvik işlemlerinizi görebilirsiniz. Söz konusu bilgiler yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından Portala işlenmektedir, bilgilerde eksiklik veya hata görürseniz sınavlarına girmiş olduğunuz yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu ile görüşüp bilgilerin düzeltilmesini talep edebilirsiniz.

– MYK Web Portalındaki “Sorgulama” başlığı altındaki Aday Sorgulama bölümünden veya e-Devlet Kapısı üzerinden teşvik kapsamında geri ödenecek sınav ücretine ve ödemenin yapılıp yapılmadığına ilişkin bilgileri görebilirsiniz. Açıklama bilgilerinde “Henüz teşvik listesine girmedi.” şeklinde bir ifade görüyorsanız bu ifade, belge aldığınız yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu teşvikten yararlanma talebinizi henüz Kurumumuza iletmemiş anlamına gelmektedir.

– Farklı kuruluşlarda birim birleştirme yapılabilir. Örneğin; İnşaat Boyacısı ulusal yeterliliğinin A1 birimindeki sınavlara X yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşunda, A2 birimindeki sınavlara Y yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşunda girilebilir. Tüm yeterlilik birimlerinden başarılı olunması halinde en son sınavlarına girilen kuruluş belge talebi oluşturabilir. – Farklı kuruluşlarda aynı yeterlilik birimi için sınav birleştirme yapılamaz. Örneğin; İnşaat Boyacısı ulusal yeterliliğinin A1 biriminin T1 sınavına X kuruluşunda, P1 sınavına Y kuruluşunda girilemez. Aynı kuruluşta bir birimin içerdiği tüm sınavlara girilmesi ve başarılı olunması halinde birim başarısı elde edilebilir.

– Sınavların ve birimlerin geçerlilik süreleri ulusal yeterliliklerde belirtilmektedir. Ulusal yeterliliklerin büyük bir çoğunluğunda sınav geçerliliği 1 yıl, birim geçerliliği ise 2 yıl olarak tanımlanmıştır.

– Gözetim, MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi sahibinin belgesinin geçerlilik süresi içerisinde ilgili mesleki yeterliliği sürdürdüğünün tespit edilmesi amacıyla yapılan izleme ve değerlendirme faaliyetleridir. Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları ulusal yeterliliklerde belirtilen gözetim şartlarına uygun olarak gözetim zamanı geldiğinde belge sahiplerinden o meslekte aktif olarak çalışmayı sürdürdüğünü gösterir kanıt ve kayıtları iletmelerini talep ederler. – Belge sahibi istenen kanıt ve kayıtları ilgili yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşuna iletmelidir aksi takdirde kuruluş ilgili belgeyi askıya alma ve iptal etme hakkına sahiptir.

– Belge yenileme, MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin geçerlilik süresi sonunda belge sahibinin mesleki yeterliliğini sürdürdüğünün tespit edilmesi ve mesleki yeterliliğini devam ettiren kişinin yeniden belgelendirilmesi faaliyetleridir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgeli kişi geçerlilik süresi bitmeden önce belgesini yenileyebilir, eğer yenileme işlemlerini yapmazsa geçerlilik süresi tamamlandığında belgesinin geçerliliği sona erer. Yenileme işlemlerinin belgesi alınmış aynı Kuruluşta yapılması zorunlu değildir, ilgili yeterlilikte yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarından tercih edilen herhangi birinde belge yenileme yapılabilir.

– Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları sınavlar sonucunda prosedürlerinde belirtilen süre zarfında belge taleplerini Kurumumuza bildirmektedir. Belge talebi Kurumumuza iletildikten sonra en geç 5 iş günü içerisinde belge ve kimlik kartları yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarına iletilmektedir.

– Ulusal yeterliliklerin büyük bir çoğunluğunda kritik adımlar yer almaktadır. Kritik adım, sınavın başarıyla tamamlanması için adayın mutlaka eksiksiz yerine getirmesi gereken iş ve işlemleri ifade eder. Kritik adımlarda başarılı olamamış adaylar sınav sonucunda hangi notu alırsa alsın o sınavdan başarısız sayılmaktadırlar.

– Belgeyi aldığınız yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu ile görüşmeniz ve yeniden basım talebinizi Kuruluşa iletmeniz hâlinde ilgili Kuruluş belge ve kimlik kartı basım taleplerinizi Kurumumuza iletebilir. – Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları, belgesinin ve/veya kimlik kartının yeniden basılmasını talep eden adaydan belge masraf karşılığı ile gerekli diğer bilgi ve belgeleri talep eder. Yeniden basım talepleri Kurumumuza iletildikten sonra en geç 5 iş günü içerisinde belge ve kimlik kartları yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarına iletilmektedir.

Çalışanlar ve İşverenler Tarafından Sıkça Sorulan Sorular

– 5544 sayılı Kanun gereğince; tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfa giren ve Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca yayımlanan tebliğlerde belirtilen mesleklerde MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi olmayan kişiler çalıştırılamamaktadır. Söz konusu mesleklerin isimlerine ulaşmak için tıklayınız.

– Belgesi olmadan çalışanların, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından yayımlanan Tebliğin yayım tarihinden itibaren 12 ay içerisinde MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi alması gerekmektedir. Örneğin, 26 Eylül 2017 tarihli Tebliğde belirtilen mesleklerde çalışanlar 26 Eylül 2018 tarihine kadar MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almalıdır. Yayımlanmış Tebliğlere ulaşmak için tıklayınız.

– 05/06/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre alınmış ve ilgili bölüm, alan ve dalda düzenlenmiş ustalık belgeleri ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik eğitim okullarından ve üniversitelerin mesleki ve teknik eğitim veren okullarından alınmış ve ilgili bölüm, alan ve dalda düzenlenmiş diplomalar (meslek lisesi, ön lisans veya lisans)
– Belge alma zorunluluğu getirilmiş mesleklerde çalışma şartını karşılayan diploma ve ustalık belgelerinin bölüm, alan ve dal bilgilerine ilişkin muafiyet tablosuna ulaşmak için tıklayınız.

– Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı iş müfettişleri tarafından yapılan denetimlerde ilgili mesleklerde belgesiz çalışan tespit edilmesi halinde işveren veya işveren vekiline belgesiz çalışan kişi başına 1038 TL idari para cezası uygulanması hükme bağlanmıştır.

– Belge zorunluluğu olan mesleklerde sınavlara girip belge almaya hak kazanan kişilerin, Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenmiş limitler dâhilinde sınav ücretlerinin tamamı ile belge masraf karşılıklarının tamamı 2019 yılının sonuna kadar İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanmaktadır.

– Kişinin teşvikten yararlanma talebinin yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu tarafından MYK’ye bildirildiği tarihi takip eden ayın 21’i ile 30’u arasında sınav ücretleri iade edilmektedir.

– Teşvikten yararlanmak isteyen kişilerin yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarına sınav başvurusu yaparken teşvikten yararlanmak istediklerini bildirmeleri ve kendilerine ait banka hesap numarası bilgisi vermeleri yeterlidir. Sınavlar sonucunda belge almaya hak kazanan kişilerin ödemiş oldukları sınav ücretleri kendilerine iade edilmektedir ve bu kişilerden belge masraf karşılığı talep edilmemektedir.

– 10 kişi ve üzeri sayıda aday içinüçüncü kişiler veya kuruluşlar (işverenler) tek nokta başvurusu yaparak adayların sınav ücretlerini karşılayabilmektedir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almaya hak kazanıp teşvikten yararlanma hakkı elde etmiş kişilerin sınav ücretleri, ödemeyi yapmış olan üçüncü kişiye veya kuruluşa geri ödenir.

– Hayır, geçerliliği devam etmektedir ancak Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından yayımlanan tebliğlerde belirtilen meslekler için ilgili Yönetmelik hükümleri değil 5544 sayılı Kanun hükümleri geçerlidir.

– Çalışanların yaptığı görev ve işlemler, ulusal yeterliliklerdeki öğrenme çıktıları ve başarım ölçütleri karşılaştırılarak hangi ulusal yeterlilikte belge alınması gerektiğine karar verilebilir. Söz konusu karşılaştırmayı çalışan kendisi için yapabileceği gibi işvereninden veya yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarından destek alabilir.

– Belge alma zorunluluğu getirilmiş mesleklerde çalışma şartını karşılayan diploma ve ustalık belgelerinin bölüm, alan ve dal bilgilerine ilişkin muafiyet tablosuna ulaşmak için tıklayınız. İlgili tabloda belirtilen bölümlerde ustalık belgesi veya diplomaya sahip olan kişilerin ilave olarak MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almaları gerekmemektedir.

– Hayır, eğitim ihtiyacı olan kişiler eğitim almaya devam etmektedir. Ustalık belgesi ve diploma dışındaki belgeler 5544 sayılı Kanun gereği çalışma şartını karşılamadığı için kalfalık belgesi, katılım belgesi, geçici ustalık belgesi, vb. sahiplerinin MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi alması gerekmektedir.

– İş yerinin değil mesleğin tehlike sınıfı dikkate alınarak belge alma zorunluluğu getirilen meslekler belirlenmektedir. İşyeriniz az tehlikeli sınıfa da girse Tebliğlerde belirtilen mesleklerde çalışanlarınız varsa MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almaları gerekmektedir.

– Evet, gerekiyor. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi alma zorunluluğunda kamu veya özel sektör ayrımı yoktur, zorunluluk tüm çalışanları bağlamaktadır.

– Evet, ayrı ayrı ikisi için de MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almanız gerekmektedir.

– Eğer çalışanların sigorta kayıtları Türkiye’de bulunuyorsa, Tebliğlerde belirtilen mesleklerde yurtdışında çalışan T.C. vatandaşlarının da MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almaları zorunludur.

– Öncelikle www.myk.gov.tr/nerede internet adresinden meslek ve şehir seçimi yapılarak yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarının iletişim bilgilerine ulaşılmalıdır. Kuruluşlar ile iletişime geçilmesi ve sınavlara başvuru yapılması gerekmektedir. Kuruluşların gerçekleştireceği teorik ve performansa dayalı sınavlar sonucunda başarılı olan kişiler MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almaya hak kazanmaktadır.

– Evet, girebilirsiniz. Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları, aday sayısına ve altyapısına bağlı olarak her şehirde sınav yapabilmektedir. Bulunduğunuz şehirde sınav yapabilen kuruluşların isimlerine ve iletişim bilgilerine www.myk.gov.tr/nerede internet adresinden ulaşabilirsiniz.

– Sınavlara girebilmek için sınav öncesinde ilgili yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşuna sınav ücretinin ödenmesi gerekmektedir. Meslek bazında sınav ücretlerine ulaşmak için tıklayınız.

– Ayrıca, sınavlar sonucunda belge almaya hak kazanan kişilerin belge masraf karşılığını da ödemesi gerekmektedir ancak MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi zorunluluğu getirilmiş mesleklerde uygulanan teşvikten yararlanan kişilerden belge masraf karşılığı talep edilmemektedir.

– Sınavların tamamında ya da bir bölümünde başarısız olan kişiler yeniden sınavlara katılabilirler. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi zorunluluğu olan mesleklerde teşvikten yararlanmak istediğini bildirmiş kişiler 1 kere sınav ücreti ödeyerek aynı kuruluşta 3 kez, söz konusu teşvikten yararlanmayan kişiler ise 1 kere sınav ücreti ödeyerek aynı kuruluşta 2 kez sınava girme hakkına sahiptir. Söz konusu ücretsiz sınav haklarının tamamını kullanıp belge almaya hak kazanamayan kişiler tekrar sınav ücreti ödeyerek sınavlara katılabilirler.

– Hayır, yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları adayları eğitime tabi tutmaksızın doğrudan sınavlara almaktadır.

– Sınav ve belgelendirmesi yapılabilen ulusal yeterliliklerin %95’inde sınavlara katılmak için hiç bir şart bulunmamaktadır. Sınavlara giriş şartı bulunan ulusal yeterliliklerdeki giriş şartlarını ilgili ulusal yeterliliğin “Yeterlilik Sınav(lar)ına Giriş Şartları” bölümünde bulabilirsiniz.

– Belge geçerlilik süresi ulusal yeterliliklerde belirtilmektedir, yeterliliklerin büyük çoğunluğunda bu süre 5 yıl olarak tanımlanmıştır. Bilişim sektöründe yer alan mesleklerde 4 yıl, kaynak mesleklerinde ise 2, 3 veya 6 yıl olarak değişkenlik göstermektedir.

– 6111 sayılı Kanun ile güncellenen İşsizlik Sigortası Kanununun Geçici 10. maddesinde mesleki yeterlilik belgesi sahibi personel çalıştıranlar için işveren sigorta primlerinin işveren hisselerine ait tutarının 54 aya kadar İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanması desteği sağlanmaktadır. Bu destekten yararlanmak için İşsizlik Sigortası Kanununun Geçici 10. maddesinde belirtilen şartların yerine getirilmesi gerekmektedir. SGK e-Bildirge sistemi, yararlanma hakkı elde eden işyerlerini ve yararlanma sürelerini otomatik olarak hesaplamaktadır.

– MYK Mesleki Yeterlilik Belgelerinin yurtdışında da geçerli olabilmesi için ülkemiz ile diğer ülkeler arasında karşılıklı tanıma anlaşmalarının imzalanması gerekmektedir. İleriki süreçte MYK Mesleki Yeterlilik Belgelerinin yurtdışında da geçerli olabilmesi için çalışmalar sürdürülmektedir.

Yetki Almak İsteyen Personel Belgelendirme Kuruluşları Tarafından Sıkça Sorulan Sorular

  • Tüzel kişiliğe haiz olmak
  • MYK tarafından gerçekleştirilen sınav ve belgelendirme seminerlerinden birine Kuruluşta görevli en 2 kişinin (birisi kalite yönetiminden sorumlu personel olmalı) katılım sağlamış olması
  • TS EN ISO/IEC 17024 standardı şartlarına ve MYK yetkilendirme kriterlerine uygun bir sistem kurmuş olmak

– Yetki alma süreci ve yetkilendirme kriterleri detaylı olarak sınav ve belgelendirme seminerlerinde açıklanmaktadır. Yetkilendirme sürecine ilişkin özet bilgiler ile ihtiyaç duyulan form ve dokümanlara ulaşmak için tıklayınız.

– Seminer ayda bir kez MYK hizmet binasında gerçekleştirilmekte ve iki gün sürmektedir. Seminer takvimi MYK web sitesi üzerinden duyurulmakta ve başvurular belirli tarihlerde MYK Web Portalı üzerinden alınmaktadır. Seminerlere ilişkin detaylı bilgilere ulaşmak için tıklayınız.

– Kuruluşun altyapısı imkân tanıyorsa sayı sınırlaması yapılmaksızın tercih edilen ulusal yeterliliklerde başvuru yapılabilir. Benzer şekilde, farklı sektörlerde yer alan ulusal yeterliliklerde tek seferde yetki alınabilir.

– Ekleyebilirsiniz. Yetkilendirme ön sözleşmesi imzalanıncaya kadar yapılan değişikliklerin başvuru bilgilerine eklenmesi gerekmektedir. Yetkilendirme ön sözleşmesi imzalandıktan sonra yapılan değişikliklerin (değerlendirici, sınav yeri, vb.) yetkilendirme başvurusu aşamasına kadar MYK’ye bildirilmesine gerek bulunmamaktadır, yetkilendirme başvurusunun güncel bilgilere göre yapılması gerekmektedir.

– Evet, talep edebilirsiniz. Yetkilendirme başvurusu aşamasına kadarki süreçte resmi yazı ile MYK’ye talebinizi iletmeniz hâlinde talep edilen ulusal yeterlilikler yetkilendirme ön sözleşmesi kapsamına eklenebilir.

– Yetki aldıktan sonra da kapsam genişletme yapılabilir. Kapsam genişletme süreci yetkilendirme süreci ile aynı şekilde işletilmektedir. Kapsam genişletme ile ilgili özet bilgilere ulaşmak için tıklayınız.

– Kuruluşların MYK’ye ödemesi gereken bedeller; seminer bedeli, yetkilendirme başvuru masraf karşılığı, denetim bedeli ve yıllık aidattır.

– MYK yetkilendirme bedelleri ve banka hesap numaralarına ulaşmak için tıklayınız.

– Akreditasyon sürecinin maliyetleriyle ilgili Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) ile görüşebilirsiniz.

– Kuruluşların başvuru kapsamına, süreci tamamlamada gösterdiği performansa bağlı şekilde yetki alma süreleri değişkenlik göstermektedir. Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarının yetki alma sürecinde geçen süreler göz önünde bulundurulduğunda MYK’ye ön başvurusunu iletmiş bir kuruluşun yetki alması ortalama 8-10 ay sürmektedir.

– Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları ülkemizin her şehrinde, uygunluğu onaylanmış sınav alanlarında sınav yapabilirler. İstenen kriterlerin sağlanması hâlinde çalışanların işyerlerinde de sınav yapılabilir.

– Sınav yerleri için istenen alan, büyüklük, vb. asgari şartlar bulunmamakla birlikte ilgili ulusal yeterlilikte tanımlanmış esaslara uygun olarak sınavların gerçekleştirilebileceği yerler sınav alanı olarak kullanılabilmektedir. Sınav alanlarının uygunluğu sürekli izlenmekte ve değerlendirilmektedir.

– Biri kalite yönetiminden sorumlu personel olmak üzere en az iki personelin, MYK sınav ve belgelendirme seminerine katılması ve katılım belgesine sahip olması gerekmektedir.

– Ayrıca değerlendiricilerin, karar vericilerin, iç doğrulayıcıların ve Program Komitesi üyelerinin 2/3’ünün ilgili ulusal yeterlilik(ler)de belirtilmiş değerlendirici ölçütlerini sağlaması gerekmektedir. Ulusal yeterliliklere ulaşmak için tıklayınız

yukarıdaki sorulardan farklı sorularınız varsa veya daha kapsamlı bilgi almak İstiyorsanız ALO 170’İ arayabilirsiniz.